2017-01-08

Papegojblomma

För snart en månad sedan var jag på besök i Helsingfors botaniska växthus. Om ni har vägarna förbi Helsingfors så kan jag tipsa om att det är fri entré första fredagen i varje månad.
Dock var det inte fritt inträde vid mitt besök. Men jag lyckades få till studentrabatt åtminstone.

Tänkte berätta lite om några växter som fanns i  Helsingfors växthuset och fastnade i mitt minne.

Först ut blir Papegojblomman.
Papegojblomman som kan bli hela två meter hög och är monokotelydon; det vill säga enhjärtbladig, härstammar ifrån södern, närmare bestämt Sydafrika

På engelska har blomman fått namnet 'Bird of paradise', medan de vetenskapliga namnet är dock Strelitzia reginae. Arten Strelitzia består av fem underarter och en hybrid. Det är främst Papegojblomman som odlas för sin skönhet. De andra inom arten odlas för sitt lövverks skull.
Dessa tillhör familjen Strelitziaceae
Det hårda hölsterbladet undertill är vad som har namngivit växten, då det får blomster-delen att likna en fågel.
Hade jag upptäckt denna art hade jag hellre valt namnet Pelikanblomma. Ser inte blomman lite mer pelikan- än papegojlik? 

Om man har problem med pollenallergi är denna växt inget problem. Den uppnår endaste en etta på allergiskalan OPALS (Ogren Plant Allergy Scale). Vilket betyder att den har mycket liten eller ingen tendens att frambringa allergi.

Hursom, vad som fångade mitt intresse med denna växt var färgexplosionen.
Färgsprakande blommor gör mig glad för tillfället, och jag tror jag jag kommer satsa mer på blommor med färg, framöver. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar