2013-11-12

Med smak av Indien

Tänkte lägga upp ett litet egen snickrat recept som jag slängde ihop för någon helg sedan.
Har en vän som älskar det indiska köket och har sedan vi började laga mat tillsammans varje måndag blivit mer och mer inspirerad av denna gren inom det asiatiska köket. 

Tandorikryddadgryta, seitanbiffar och ris är hur som den rätt jag skall visa upp denna gång!


Seitan-biffar

3dl seitanmjöl
3-6 msk vatten
3-6 msk olja

Seitanmjöl är ett mjöl mycket preoteinriktmjöl där all stärkelse tagits bort och således är endast glutenet kvar. Alltså inget för den gluten intolerante! Finns att beställa på nätet eller köpa i välsorterade butiker. Personligen beställer jag från olika webbsidor lite då och då.

Blanda seitanmjöl, vatten, olja, salt, peppar och tandorikrydda.
I dessa hade jag även i någon matsked tahini, smarrigt värre!
Dela till biffar, släng i dem i stekpannan och stek på!


Tandori-gryta

1 burk krossade/passerade tomater
3 rivna morötter
500g haricoverte/ vaxbönor
1/2 dl jordnötter 
Färsk/fryst persilja
1 vitlöksklyfta
Tandorikryddda
Salt&peppar

Blanda och fräs alla ingredienser förutom passerade/krossade tomater med lite olja i en kastrull på medelvärme. Jag körde med gjutjärnsgrytan, blev superbt så om du har en sådan rekommenderar jag denna!
Häll i de torra kryddorna.
Efter fem, tio minuter kan du hälla i de krossade tomaterna.

Jag hade lite vitlöksås kvar sedan dagen innan (havregrädde+ en-två vitlöksklyftor, salt+peppar) så jag hällde i denna också, istället för att ha i en vitlöksklyfta. Rekommenderas, men blir himla gottigt att göra utan vegetabilisk grädde också.

Smaka av och krydda mer.
Stark paprika krydda kan vara fint att ha i extra, i typ allt, tycker jag!




Riset

4 dl fullkornsris (eller vilken som som du själv föredrar)
1/2 hackad lök
1/2 dl solrosfrön

Koka upp riset med en buljongtärning i!
När det är färdigkokt, häll i solrosfrön och den hackade löken.
Rör om!


Ha gärna en enkel sallad till. Själv hade jag lök skivat i ringar blandat med lite isbergssallad, en skvätt olivolja, salt och peppar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar