2013-11-07

Doftpelargoner

Jag älskar doftpelargoner!
Fick mina första sticklingar i våras av en bekant.
Jag fick då en coca cola, citron och muskot.
De finns verkligen galet många olika sorter inom denna växtfamilj.
Jag fick nyligen ytterligare en doftpelargon pepparmint av samma bekant

En doftpelargon ser inte alls ut som en klassisk pelargon.
Växten består främst av blad, som ibland kan likna en "vanlig" pelargons blad.
Dessa avger en tydlig doft då man rör vid dem.
Bladen kan användas som te, i bakverk, som garnering och i matlagning.
Jag själv är en frekvent användare av muskotpelargonens blad som krydda i olika rätter.
Då låter jag bladen torka och smular sedan ned i de rätter där jag tycker det kan passa med lite muskot-touch. Främst är väl doftpelargonen poppis då den ger en naturligt fräsch doft till sin omgivning då man rör vid den. Kul, fin, väldoftande och alltså även en god växt som för det mesta växer så det knakar!

Här är mitt senaste tillskott; doftpelargon med pepparmint doft.
Bladen är mycket mjuka och luddiga, supermysigt och doftar mycket av pepparmint! Han ännu inte smakat på denna, men ska prova koka te på bladen snarast :)

På bild två ser ni den som doftar citron och som exempelvis ska vara god i sockerkaka!

Sista bilden är på muskot-pelargonen som växer bäst av alla mina doftpelargoner. Har tagit flera sticklingar på denna samt använt den mycket vid matlagning. Tycker den doftar fantastiskt fräscht, kan varmt rekommendera just denna sort.

Dessvärre verkar min doftpelargon med coca cola doft kastat in handduken.
Dessa pelargoner kan vara lite känsliga vintertid, då de helst vill ha mycket sol och värme året om.
Vem vill inte ha det egentligen!? ;)

Fast, även om det är mörkt om kvällarna numera så försöker jag njuta av att få tända massa värmeljus, ta långa varma bad, läsa böcker, ta mig iväg till badhuset och simma några längder, bada bastu och dricka te inomhus.
Förövrigt tycker jag att vi har en fantastiskt varm höst ändå!
Bra för mina växter som fortfarande står kvar ute i sommarstugan, utan värme.

Fint med helg snart. Ska försöka ta mig tid att åka hem till mormor och plocka lite ur mitt grönsaksland. Grönkålen mår som bäst så här års! Får se om en tur ut till mamma och pappa kan passas in till helgen också. Är väldigt nyfiken på att se hur en av mina chiliplantor, lemon drop, mår då den senast vad och såg till den hade skjutit ut flera frukter.

Ha det fint!
Tjipp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar