2013-11-11

This n´ that en kylig måndag i november

Min sambo är superb på att baka scones, så i helgen har jag inmundigat lyxfrukost varje morgon.
Frukost är förövrigt min nya grej.
Har under några års tid varit riktigt dålig på att förse mig själv med morgonmat, så
från och med denna höst har jag gjort en deal med mig själv om att jag skall äta frukost.
Och det går faktiskt riktigt bra.
Från att på tom mage ha hällt i mig fyra koppar kaffe med soja-, havre- eller ris-mjölk i på morgonen till att numera förse mig själv med antingen minst två mackor, en skål müsli med vegetabilisk mjölkdryck eller en skål gröt (mannagryn är lätt min favorit!).
Morgonkaffet har även halverats till två koppar på morgonen, men ack aldrig i mitt liv att jag skulle vilja vara utan mitt morgonkaffe.

På mina sconesmackor denna helg hade jag carlshamns mjölkfria flytande smör och dadelsirap, helt fantastiskt gott, kan verkligen rekommenderas! Tog även en scones med smarrig hemmagjord hallonsylt på :)



Såhär i höstens fantastiska förkylningstider preppar jag mitt immunförsvar med att äta några torkade eller frysta rönnbär varje dag. Det skall tydligen göra susen, oerhört rika på c-vitamin och antioxidanter! Har även hör talas om att de är bra för njurarna och urinvägarna. Äter max tre stycken om dagen, är sannerligen surt, beskt och inte alls speciellt smarrigt.















I mitt pyttelilla kök har jag prytt väggarna med bilder jag gillar. Dels mina egna alster samt gamla godingar. En del filmisar och gamla tjusiga vykort som ni kan se :)



Mina frön från den magnifika butternutsquashen jag åt för några veckor sedan ligger på ett fat och längtar efter våren då de ska få krypa ned i jorden!

Idag var en av de få morgnar med frost och minusgrader här i Örebro denna höst. Tror det var hela fem minusgrader när jag steg upp vid åtta tiden, så antagligen har det varit ännu kallare under natten.
När jag cyklade hem från biblioteket vid lunchtid kändes det riktigt kyligt, varm jacka, vantar, halsduk och mössa till trots.
Kanske vänder det nu.
Den här varma hösten som jag så glatt talat om kanske från och med idag kastar in handduken?

I fredags var det hur som soligt och då pysslade jag runt bland blommor och blad!


Fick precis hem SLU´s programkatalog i postlådan
så nu blir det till att lusläsa efter en passande utbildning

Ha det fint nu, denna kyliga måndag till trots! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar