2013-11-06

Citrusplantor

Att driva upp egna citrusplantor, från frö, till träd som bär frukt är något jag drömmer om.
I dagsläget har jag flera små citrusplantor i ålderspannet 4månader - 1,5 år, samt ett calamondinträd som jag fått i present, och som troligen är omkring 7-10 år gammal.
Då jag är sämst på att märka ut mina plantor med datum, sort etc så kan jag bara gissa mig till vilka som är vilka. Jag är alltid av åsikten att; nääää men detta kommer jag ihåg, när jag pillar ned fröna jorden, och tjiii får jag ofta. Blir lite svårt att ha hundraprocentig koll när man har mellan 150-200 plantor i sin ägo så att säga.

Hursom så har jag i alla fall någorlunda koll,
när jag kollar på plantornas storlek,
frukter (om det ex handlar om chili) osv.


Calamondinträdet har jag bundit med snören för att jag vill strukturera bladkronan till en mer rundad form.
Bild tre samt den sista bilden, bild sex är på en liten cirussort som kommit till mig ända från Brasilien. Denna frukt var liten, något större än en mogen calamondin samt något sur i smaken, MUMS! 
Dessa satte jag någon gång i somras och de växer långsamt men stabilt. För att citera Murakami;
Det som växer långsamt växer bra.
(Ett utav mina absoluta favorit citat. Har för mig att detta är ifrån boken Sputnik älskling.) 
De något större plantorna är kärnor tagna ifrån en vanlig citron. Dessa har vuxit till sig i ett och ett halvt år redan. Dröjer många år innan de blir träd av dessa, och har faktiskt ingen egentlig koll på om de kan komma att vara fertila eller ej. Dock är de mycket fina och trevliga växter att ha i sitt hem och bladen doftar citron om man tar lite i dem. Dessa kan användas både till te och matlagning. Jag brukar ha bladen i olika soppor eller grytor istället för citronsaft. Blir väldigt gott! 

Min calamondin har till min stora glädje börjat blomma och skjuta ut frukter så smått igen. Dessa frukter är tyvärr inte goda att äta i sig, men de funkar bra som smaksättning i vatten, man kan även göra marmelad på dem samt ha dem i efterrättsbakning. Kanske att de funkar att ha i lite olika maträtter också, detta skall jag testa på nu i vinter. 
Saften ifrån calamondinfrukterna skall även vara bra för huden. Ja, jag har testat! 
Tyckte att det fungerade ganska bra. Märkte inga negativa biverkningar i alla fall. 


Idag umgås jag med den här killen!
 
Och det ser faktiskt ut att bli riktigt fint väder idag, 
så jag tror att vi allt skall ta oss en tur bort till skogen straxt!

Ha det finemang! 
Plingplong, so long!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar