2013-11-02

Drivhus, växtligheter och lite butternutsquash

För en vecka sedan sprang jag återigen iväg på en såndär fantastisk loppistur.
Fann mig bland annat en finfinig julklapp till en kär familjemedlem (ja, det är ju smått dags att börja tänka på de där klapparna nu) och ett drivhus till mig själv.
Pimpade till drivhuset med lite text så snart jag kom hem och lät några småttingar flytta in.


 

Måste lägga in några bilder på min vackra palettblads-planta också.
Denna klipptes av hos en bekant i nere i Malmö och färdades sedan under noggrann uppsikt av mig hela vägen hem till Örebro någon dag senare.
Väl hemma i min lägenhet fick den stå och rota sig i ett glas vatten, detta var i augusti.
Nu har den bytt kruka en gång och verkar till min stora glädje trivas mycket gott!

De små chiliplantorna som jag satte i augusti, som är det återkommande inslaget i denna blogg, har planterats om igen och nästan alla, peppar peppar, verkar klara sig.


Här är en av de små skönheterna!

Har nyligen lyckats komma över lite nya chilifrukter som jag skall torka, pilla ut fröna på och sedan sätta dem i vår.
De två sorter jag senast kom över heter PERI PERI (inte piri piri alltså) och Naga Bhut Jolokia (vilken, läser jag nu var 2006 den starkaste chilin i världen!!!!)

På bilden chili nr1 är en av de sorter jag satte i augusti vilken jag dessvärre inte lyckats artbestämma.
Nr2 Naga Bhut och nr3 Peri Peri.







I veckan har jag förövrigt levt på butternutsquash,
en stor skönhet som jag köpte på torget förra lördagen. Har ätit massor av smarrig soppa med mycket vitlök och chili, bra såhär i förkylningstider samt en fantastiskt gryta med ris till.
Kärnade ut pumpan och sparade alla frön inför våren. Tänk om jag skulle lyckas med att odla egen butternutsquash, OMG vilket lycka det skulle vara!


















Kladdigt värre när jag gjorde storkok i gjutgärnsgrytan, men OJ så gott!

Lite recept kanske?

Grytan 

Hackade potatisar, dela varje potät i typ åtta bitar
En halv butternutsquash, tärnad
3 morötter i skivor
Kikärtor (eller valfria bönor/linser)
En burk passerade eller krossade tomater
1 buljongtärning (eller andra kryddor)
2-3 vitlöksklyftor
1 Torkad/färsk chili

Valfritt; havregrädde (jag tycker carlshamns gott i maten är den absolut godaste)

Pressa vitlök i kastrull, häll i olja om du ska använda chili så hacka ned den nu också (btw så tycker jag alltid att man ska använda chili). Hacka morötter, pumpan och potatis. Fräs vitlöken olja och lite andra kryddor du gillar. Släng i de hackade grönsakerna efter en liten stund. Rör om då och då under fem minuter. I med passerade/krossade tomater. Jag brukar fylla upp burken/ förpackningen med vatten och hälla i grytan sen en eller två gånger beroende på hur man vill ha grytan. I med buljongtärning och mer kryddor.(Om du ska använda linser så häll i dem nu.)
Låt koka en stund. Känn efter med gaffel om grönsakerna blivit mjuka.
När de börjar bli mjuka, ha i bönor.
Som sista touch, om du vill, häll i lite gott i maten eller annan vegetabilisk matlagningsgrädde.

Ris med hackad lök och solrosfrön

Denna gång använde jag fullkornsris, mumma!
Börja dock koka detta innan grytan då det ska koka cirka 30 minuter och grytan tar snarare 20-15 minuter.

Koka ris, typ 4 portioner

1 Finhackad lök (jag använde gul då jag gillar denna bäst)
1/2-1 dl solrosfrön

Medan du kokar riset kan du ha i eventuellt en buljongtärning och lite gurkmeja (blir fin färg på riset!).
När riset är färdigkokt blanda i den hackade löken och solrosfrön.

FÄRDIGT ATT IMUNDIGAS!!
Kan verkligen rekommendera att ha i solrosfrön och lök i riset till många andra maträtter, sanslöst gott verkligen!


Sådär ja, nu ska jag fortsätta med min lördag som just nu innebär att jag ska koka te till min kära sambo som verkar gått och blivit sjuk. Sen ta en joggingtur och sen styra upp en fabulös outfit tills kvällen då jag ska iväg på fest med BAL-tema :DD

Skepp ohoj!

2 kommentarer:

  1. Det där såg gott ut ! Till och med för en gammal köttätare som mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du tyckte det :) Det var verkligen supergott!!

      Radera