2014-01-07

Gula chiliplantor och fröer som gror

Jag har fasligt många gula chiliplantor hemma, och de har blommat lite tillochfrån,
tro det eller ej, hittills hela vintern.
Min planta i köksfönstret har i dagsläget två gula, rätt så stora, frukter amazing säger jag
som planerar att göra en soppa med färsk gul chili så snart de mognat helt.
Igår gjorde jag btw en gryyyym jordärtskockssoppa med RÖD chili i. Starkt och gott!


I söndags var jag hos mormor och firade hennes födelsedag.
Hör och häpna; jag spenderade, femte januari till trots, några lyckliga minuter i grönsakslandet med att gräva upp jordärtskockor, potatis och purjolök. Tillochmed persiljan var så pass fin att vi plockade på oss en handfull.  Är ju helt kokko-crazy att en kan skörda så pass mycket så sent (eller tidigt?!?) som januari.

Näväl.
Minns ni kanske dessa små rackare som jag fick på posten för någon månad sedan?


30de december åkte några av dessa fröer ned i jorden, och i morse när jag steg upp för att återgå till vardagslivet hade de börjat krypa upp ur jorden. LYCKA!
De är superduper små fortfarande, men om någon vecka har de nog skjutit upp ordentligt.
Väntar med spänning på att få se hur de tar sig!

Puss&kram&hejskipejski nu skall jag återgå till mitt växt-ompysslande ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar