2013-10-29

Nässelvatten och provdagar

Av någon anledning har jag någon slags hatkärlek till tentamens.
Idag hade jag prov nummer två i den kurs jag just nu läser på komvux.
Genetik var det delmoment som skulle tentas av.
Ångest och så vidare i flera dagar, och sen efter två timmars febrilt plitande med pennan är det över.
Vilken fantastisk lättnad samt någon form av lyckorus det verkligen ger mig.
Kanske är det något i det här med att man gör ett slags avslut, och går vidare in i nästa fas som får mina lyckoämnen att vilja studsa runt. I don´t know.

Som av en händelse fick lägenhetens tomatplantor också sitt avslut för hösten idag.
No more.
Alla är väck och jag har endast typ tio småttings tomater i en skål på bordet nu.
De kommer hamna på mina frukostmackor, var så säker.
Säsongens sista tomater alltså. Jag längtar redan tills nästa års plantering och skörd.

Nässelvattnet har fått stå och dra till sig, och sedan mitten av förra veckan har jag blandat en skvätt i växternas vatten innan jag "matat" dem. Man ska inte ha för mycket, de kan göra mer ont än gott för de små liven. Om ni provar er på nässelvatten vill jag bara säga som så. Huuuuuuuuu, det stinker verkligen. Så var beredd på att hålla för näsan när du blandar ut det.
Den flaskan med brunt i, till vänster, innehåller nässelvatten som redan förmultnat (och luktar EXTREMT mycket blä när man öppnar den)
Den andra större flaskan till höger har nyss blivit preparerad med nya nässlor och regnvatten.
Vattnet ska alltså stå och dra tills det blir sådär brunt och sunkigt.

När man späder ut inför bevattningen ska man ta typ 10 delar vanligt vatten och 1 del nässelvatten.
Blanda, blanda och så VATTNA!
Det luktar urk men ack så gott det gör för de små växtliven!

Jag gillar att laga mat och härja i köket, och då ugnen går varm, eller då det kokas mycket så brukar det se ut såhär på mina fönsterglas.
Snacka om cellandning! 

Skepp ohoj, nu ska jag fundera över hur kvällens butternutsquash middag bäst kombineras!
(Soppa/gryta eller i ugn, det är frågan! )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar