2013-11-15

Bland blommor och blad

Mitt calamondinträd har börjat sin blomning nu! Blommorna doftar ljuvligt. Påminner mig nästan litet om kaprifol, och får mig smått att tänka på fikastunder på farstun under barndomen.


Förhoppningsvis blir calamondinträdet fullt av små citrusfrukter lagom tills jul. Då ska jag leta på några busiga recept och använda dem i gottiga julkakor/godis/tårtor eller liknande.

Igår vad jag och min sambo på ett lite besök hemma hos min mormor och morfar. Jag plockade grönkål samt purjolök från min lilla odlingsplätt. Har längtat efter grönkål, det är så otroligt gott! Fick plocka både morötter och jordärtskockor från mormors odlingar. Gott, gott, gott!
Kikade lite på chilin Chinese five colour som mormor fått av mig och konstateradd återigen att hennes planta mår mycket bättre än vad mina fem färger, gör. Hennes både blommar och har kvar sina blad. Mina har tappat typ alla blad och är bara som en grön lång pinne. Visserligen ser det exemplaret jag har i lägenheten levande ut, men ack så ledsen och tråkig den ser ut..

Straxt skall jag och min vän Tora ut på en skogstur.  Hon föreslog svampletande alldeles nyss, och jag var kvick på att returnera med ett glatt JAAAA! Får se om det finns någon svamp kvar. Hursom är det alltid skönt med lite tid i skogen och att umgås med Tora är finfina grejer.

I helgen är det loppis och diverse roligheter på schemat.
En skvätt träning ska försöka hinnas med också.
Ökade på min joggingrunda med 700 meter senast, är oerhört stolt över de få kilometrar jag faktiskt springer, och var helt upprymd när jag kom in efter min utökade tur i onsdags.

Ha det gottigottigt, puss&kram&hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar