2013-12-05

Tomatsoppa på hemmagjord tomatsås

I afton styrde jag en småstark tomatsoppa med linser samt en bön&senapskål (ruccola) spread att ha på mackan.

Hur gick an detta till kan man fråga sig.
Jo, jag skall vara söt och berätta exakt hur, tänkte jag!

Spread
1 dl kidneybönor
1 dl sojabönor
typ 4 dl ruccola
1/2 dl olja (jag blandade olivolja och linfröolja)
salt, peppar & en gnutta chilikrydda

Häll allt i en bunke och mixa med stavmixer. FÄRDIGT!


Tomatsoppa
3 vitlöksklyftor
1 gul lök
1 chilipeppar
1 buljongtärning
2 dl röda linser
1 burk tomatsås
Lite persilja

Valfritt; havrebaserad  matlagningsgrädde


Denna tomatsås som jag kokat ihop alldeles allena, på egenodlade tomater, använde jag till soppan och spädde med två skopor vatten. Men nu går jag kanske händelserna i förväg. Du kan hursom använda vilken tomatsås du vills, men se till att krydda ordentligt i så fall. Kryddorna gör alltid maten, är mitt motto.

Anyway. Hacka lök, vitlök, persilja och chilipeppar. Stek i olja tillsammans med buljongtärningen.


Häll i tomatsåsen. Min tomatsås var kryddad med egenodlad basilika och oregano.
Späd ut med vatten.
I med linserna och låt koka upp.
Efter cirka tio minuter är soppan färdig att ätas!

Som sista touch, om du vill, ha i lite havrebaserad matlagningsgrädde.

Härunder ser ni smakprov på hur det gick till när jag kokade ihop min egna tomatsås.
Finns även ett inlägg här i bloggen från typ september där jag berättat mer exakt om hur jag gick tillväga.


Nu har min hundkompis Assar precis blivit hämtad.
Jag agerar dagmatte/dagis/bästa kompis, kalla det vad en vill cirka två dagar i veckan.
Denna vecka blev det dock tre dagar, lyx.
Blev många regnfyllda promenader för mig och Assar idag, vilket resulterat i att jag känner mig en smula nedkyld. Och vad passar då bättre än att jag unnar mig en stund av mitt favorittidsfördriv, det vill säga ett varmt bad.
I <3 mitt badkar!

So long!
Puss&kram&hejs!
(Och ät tomatsoppa snarast kära vänner!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar