2014-01-20

Jakten på den perfekta vegan-burgaren


Den perfekta veganburgaren är den egen-byggda med vitlöksås,
avokado och egenodlad grönkål till, ain't nooo doubt about that in my book.
Ett måste är ju självfallet att alltid ha lök och tomat i,
och gärna en liten gurkbit också!
När burgare serveras med klyftpotatis därtill är min lycka rätt så lätt gjord.

Vad ska man göra för en burgare då?
Jag brukar göra massa olika varianter, freestylar fram något varje gång
utav en mix på det som finns att tillgå hemma, samt beroende på vad för smaker
jag för tillfället suktar efter.

Har något utav ett grundrecept som jag tidigare delat här på bloggen.
Byter sedan som sagt ut ingredienserna lite hit och dit och använder inte alltid no egg,
men kan vara bra att prova med det från början om man är lite osäker på burgare/biffar.



Här är en annan sorts burgare som jag gjorde på kikärtsmjöl.
Kikärtsmjöl går att finna i exempelvis butiker med arabiska livsmedel.
Kanske kan finns på vanlig Ica, Willys eller så också men jag har hursom bara sprungit över det på
en utav mina favoritbutiker här i Öo; Alibaba.
Burgaren gjorde jag typs såhär;

Burgare på kikärtsmjöl

5dl kikärtsmjöl
1/2 dl olja
3 msk vatten
1 morot
1 palsternacka
3 msk linfrön
Salt, peppar, paprikakrydda, chili, basilika och oregano

Riv morot + palsternacka. Blanda riven morot, palsternacka, kikärtsmjöl, linfrön och kryddor.
Stick ned ett finger och smaka på blandningen. Om den inte är så skojig, ha i mer kryddor!
Mitt motto är typs; KRYDDORNA GÖR MATEN ;)
Ha i olja och vatten, blanda runt.
Är blandningen tillräckligt smidig att det lätt går att forma biffar av den så kör igång stekpannan och börja stek dem. Annars; ha i lite mer vatten, lite mer olja.
Stek på biffarna/burgarna på medelvärme tills de fått fin färg.
Prova att stick ned en gaffel i dem, om de fortfarande klibbar så kan du steka dem litt till.
Annars; färdigt!

Vitlökssås

1-2 vitlöksklyftor
3 dl gott i maten (carlshamns havrebaserade matlagningsgrädde)
Salt+peppar

Riv vitlöksklyftorna. Blanda med gott i maten, salt och peppar i en skål.
Låt stå kallt cirka tio minuter.
Lätt som en plätt ;)


Burgare är väl typs egentligen min absoluta favoritmat.
Var dessvärre ett tag sedan det inmundigades här hemma, får ta och styra upp detta
till helgen, banne mig!

Puss&kram&hejskipejsk&ha-en-fin-vecka&såvidare!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar