2014-01-17

Palettblad och färdig-groddat för denna vecka!

 
Min palettblads-planta har sannerligen vuxit till sig!
Tänka att det bara var fem månader sedan som jag kämpade en hel bilresa hem från
Malmö med att se till så att hen inte förgicks i flytten.
Turligt nog klarade skönheten sig och i vår blir det nog att ta
egna sticklingar för att ge bort till nära och kära.
(Typs mormor eller Tora för det är mest de som jag som byter plantor med.)
Tora och jag har även pratat om att försöka ta sticklingar på mitt calamondinträd,
måste se över och förkovra mig i info om detta innan något sådant sätts i görningen.

Såhär såg den lilla paletten ut efter första planteringen.
Redan då ganska stor, men idag är den omkring 30 centimeter hög.
Bra kämpat då den endast var knappa tio när vi kämpade oss hem från Skåne tillsammans.


Groddarna som jag påbörjade i typs måndags är nu färdiga.
Åt en näve till min matlåda-lunch idag. Gottigt!
Blev tre hela lådor med groddar att äta på framöver.
Groddar är ju lite utav en färskvara så bra att konsumera dem inom 3-5 dagar tycker jag.



Nu ska jag ut på landet en sväng och se över mina plantor, gosa med katterna Willma och Kittie samt förhoppningsvis laga någon god mat såhär fredagskvällen till ära.
Har haft en väldans fullspäckad vecka hittills, och min arbetsinsatts är ännu inte till sin ände fastän det är fredag! Imorgon måst jag jobba lite igen, men på söndag tänker jag ta mig litt ledighet, med minimal studieinsats. Vill bara läsa liiiiite biologi innan måndagens lektion, och att plugga biologi är ju typs ett rent nöje så det kan väl knappast ses som speciellt mycket till arbetsbörda :)

Ser galet mycket fram emot att vi kommer att läsa en gnutta växtfysiologi i vår.
Min lärare pratade på om hur kul det skulle bli med människans fysiologi, på lektionen häromdagen.. okej det är väl lite smått intressant förstås, men hallå;
VÄXTER LIKSOM!?!?!
Finns få saker som är mer intressanta än växter, om ni frågar mig!

Ikväll skall jag försöka unna mig att avsätta lite tid för omplantering.
Mina små tomat-bäbisar måste omskolas A.S.A.P, så antingen ikväll
eller på söndag måst´ det genomföras!

Puss&kram&hejskipejski& ha en FAB helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar