2014-01-16

Wokad tofu, broccoli & elefantbönor med chili

Ett litet mattips är väl på sin plats nu igen?


Wok

1-2 brocoliknippen
1 gul lök
3 dl elefantbönor (eller vilka bönor du vills)
1 block fast tofu (gärna en marinerad sort. Friterad tofu funkar också om en gillar det bättre)
1 chili
Lite fryst persilja
Salt och peppar

Hacka lök och chili (prova gärna gul chili, trevlig omväxling!) Börja stek lök och chili på mellanvärme. Hacka sedan tofu i kuber, häll i stekpannan. Dra upp värmen till typs max. Häll sedan i bönorna. Dela broccolin och stek den tillsammans med resten av wok:en. Jag brukar även hacka upp stjälken på broccolin. Den är ju supergod och helt onödig att kasta bort!
Salta och peppra samt ha i fryst persilja.

Ris

Ris
1 dl solrosfrön
Gurkmeja
1 grönsaksbuljong tärning

Koka upp ris enligt anvisning på paketet. Vilket ris man använder beror ju förstås på vad en gillar. Personligen kör jag oftast basmatiris. Ha i en buljongtärning och gurkmeja.
När riset kokat klart, häll i solrosfröna och eventuellt lite olja, rör runt.

Färdigt att serveras.
Passar bra med soyasås och sweet chilisås!


Ät och var lycklig!

Nu ska jag krypa ned i badet och plugga biologi.
Är väldans nedkyld efter att jag och Assar varit ute i snön och rumlat runt.
Assar älskar fortfarande snön och jag är fortfarande glad för hans skull samt
fryser halvt om halvt ihjäl. Tur att det finns underställ och badkar!!!

Hejskipejski!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar