2014-01-14

Groddar och frön som gror



Ger mig på att grodda igen.
Groddade galet mycket i början när jag bytte till helt vegetabilisk-kost, och har sedan dess
hållit mig lite borta ifrån groddarna. Åt lite för mycket, till typs allt, helt enkelt.
Men nu är jag redo för att nörda ned mig i grodd-träsket igen.
Denna gång groddas gröna linser.
Mina favoriter att grodda är mungobönor, men hade inte det hemma at the moment, så det fick bli gröna linser. Att grodda är den enda processen där man inte tar bort näringsämnen i processen, utan utvinner fler näringsämnen. Grymt va?!

Hur gör man då?
Busenkelt!
Lägg bönor/linser/alfalfafrö eller vad som i blöt en natt.
Skölj sedan av dem och häll bort vattnet.
Lägg i ett grodd-tråg eller bara i en öppen exempelvis plastlåda i mörker.
Skölj sedan av dem 1-2 ggr om dagen tills de skjutit ut skott och ser klara ut.
Tar 3-5 dagar, typs.

Ställ dem sedan en liten stund i fönstret, mellan några timmar till en halv dag, typs
(är inte nödvändigt, men brukar göra det själv)
så de får lite ljus på sig.
KLART!

Ha på macka, i soppor, i sallad och vad du vills.



Nu börjar det bli trångt för mina små bäbisplantor i drivhuset.
Peri peri och mina tomat-frön har tagit sig bäst hittills.
Snart dags för omskolning för dessa skulle jag tippa, men det kan nog dessvärre inte bli av fören till helgen då jag har rätt så fullt upp med skola, jobb och Assar nu i veckan.

Jag och Assar var nyss ute på snö-bus-lek med vår hundkompis Tulli som bor här i kvarteret. 
OMG vad dessa hundar älskar snön. 
Jag är typs helt nedkyld, och äskar inte snön.. (men blir glad för deras skull)
Värmer nu upp mig med en kopp kaffe samt en bulle innan jag ska iväg för jobb.

Puss&kram&hejski!

2 kommentarer:

  1. Ser ju bra ut. Har du extra belysning ? eller går det bra ändå ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har lite extra belysning, några enkla lampor som ger ljus från morgon till kväll på småplantorna.. :)

      Radera