2014-01-01

Trerätters-vegansupé a la nyårsafton!

 

Så igår inträffade dendär aftonen som så många super-planerar eller vrider sig i ångest över i månader. Årets mest överskattade kväll måntro?
Jag spenderade min kväll med att laga och äta trerätterssupé med tre andra sköningar;
Alexander, Justine och Patrik.
Spel och många intressanta diskussioner fyllde också upp aftonen.
Till tolvslaget gick vi ut på torget och kollade in the fireworks.
Fick lite ont i hjärtat när jag faktiskt såg fler än en hund i folkmassan,
mitt under ljudet av stora knallar.

Förrätten stod Patrik för.
Kantarellstuvning och sparris på rostbröd.
(Vi råkade hacka upp för mycket rödlök till huvudrättens sås,
så jag fyllde min tallrik med ett extra lass lök. Eh ja, jo jag gillar verkligen lök. )


Huvudrätten var min och Alexanders uppgift.
Sparris- och cheriepotatis, marinerade champinjoner, broccoli och zucchiniklyftor i ugn
med rödlöksås/gul-löksås samt en trevlig sallad därtill.
Potatisen gjorde jag snitt i, liknande hasselbackspotatis, oljade, saltade&pepprade och körde in i ugnen. Zucchinin, champinjonerna och broccolin marinerades med en all-around marinad i några timmar och kördes sedan in i ugnen.
Såsen bestod bara av hackad lök, havrebaserad matlagningsgrädde (gott i maten) samt salt och peppar.


Herreguuud, efterätten var godast i världen.
Justine gjorde denna fantastiska cheesecake med hallon i, som var både vegansk och glutenfri!
Hallonsås och physalis därtill.
Alltså madre mia vad göttans!
Måste se till att skaffa fram receptet.


Okejs så nu är det första dagen på det nya. 
Jag sov alldeles för länge, och vet faktiskt inte riktigt alls hur jag ska fortsätta denna första dag på det nya. Men eventuellt blir det till att sträckläsa Morrissey och söka efter en bok till naturkunskapskursen som börjar den trettonde. Och justja, kanske snickra ihop en födelsedagspresent till min lilla mormor som fyller 76 år nu på söndag!

Puss&kram&hejskipejski& om jag får önska mig en sak
såhär till det nya; ät mer veganskt 2014.
För att citera min underbara vän Kina; 
Om inte för djuren så gör det för naturen 
och om inte för naturen så gör det för... figuren?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar