2014-02-04

Veganska sopp-måndagar med Håkan



Mina måndagskvällar spenderas i regel alltid med Håkan & Alexander.
Vi lagar mat, kollar serier och babblar om dittan och dattan.
För tillfället ingår Girls, Looking och Downton Abbey i vår måndags-serie-repertoar.
Detta år har vi tenderat att laga soppa. Hittills har vi gått igenom;
jordärtskockssoppa, potatis och purjolökssoppa, tomatsoppa och igår var det således dags för min specialare; nässlor- och spenatsoppa.

Ni vill ha ett recept, visst vill ni?!?

Idis egna veganska-nässlor&spenat-soppa!

 

3-5 dl nässlor
3-5 dl spenat
1 stor gul lök
3 vitlöksklyftor
2 grönsaksbuljongtärningar
Salt&peppar

Valfritt; Gott i maten 

Hacka lök och vitlök. Stek i lite olja i en kastrull, ca fem minuter.
Hacka nässlorna (och spenaten om du inte anv. fryst och färdighackad så som jag tenderar att göra).
I med nässlor och spenat, stek på svag värme med löken. Koka upp vatten i vattenkokare (eller häll direkt i om du vills.)
Salta och peppra!
Kasta i två buljongträningar och häll sedan på vatten.
Låt koka upp.
Mixa med stavmixer, noggrant.
I med lite gott i maten. Smaka av och ev salt och peppra lite till.

Servera gärna med groddar till, såsom på min bild.
B-jäst är också himla fint att strö över om man som jag är en sucker för sälta.


Igår var det faktiskt en extra lyxig måndag.
Just som jag skulle ta och gå hem från skolis för att
dyka ned i mina studier hemmavid, så mötte jag Melissa och Emilia
som stod och väntade på att min
lillebror skulle komma och möta dem.

Finns inte en chans i världen att jag går hem och pluggar
när jag kan välja en stunds kvalitetstid med
min älsklings Miilia!

Lilltjejen var glad som alltid och underhöll oss med att krypa runt på ett bord,
göra knasiga miner och prata på, på sitt egna lilla bäbisspråk.
Helt gaaalet att gullebarnet snart fyller ett år,
känns nästan som att hon föddes IGÅR!!!



Den fina kaninbodyn som hon hade på sig hade hon även fått av mig!
Jaaa, jagvet jag är en himlars stolt faster så äre!

Personligen hade jag också en grymt fin tissha på mig igår!
Hittade min gamla favvo; RAGE AGAINST THE MACHINE
typs längst inne i garderoben.
Dags att börja använda lite annat än alla dessa skjortor som jag glider runt i förjämnan kanski?!


Idag är Assar här igen.
Lycklig Idis!
Alltså han har blivit så sinnens-galet-dutti!
Jag har börjat släppa kopplet när vi är ute, och han lyder faktiskt mkt bättre då.
Det är som att han i och med kopplet snarare har koll på mig än vicevers. 
För att citera en av karaktärerna i Henrik Bromanders
grymma grafiska serie, 
Smålands mörker;
"En lös hund är en lydig hund"

Puss&hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar