2014-03-19

Dålig dag för växthus?!?



Så min kära mor ringde och väckte mig straxt efter sju i morse.
Herrejisses, vad vill någon mig ens så tidigt på morgonen kan en ju undra.
Tänkte helt strunta i att svara då jag absolut inte är en morgonpigg-tjej,
men ja; I did it anyway.

Så min mamma hade tydligen köpt mig ett växthus redan innan halv åtta
denna onsdagsmorgon. Bara mecket med att hämta hem det var kvar..
Då jag inte hade några lektioner idag utan hade planerat att ägna mig åt studier
på bibblan och hemmavid passade det ändå rätt bra att fixa hem detta sommarprojekt
dagen till ära. Nå, väderleks-timingen kunde väl kanske inte varit mycket sämre.
Meck med bilkrångel och att försöka få loss kapellet på kärran, leta spännband
och så vidarei takt med att snöflingorna blev allt större och tyngre.

Typs en och en halv timma senare än planerat
var vi på plats för att hämta hem det
fantastiska huset.


De förra ägarna var med husbil så de spenderade sina somrar ute på vägarna
i Europa, vilket kanske inte är idealiskt när man ska vara med växthus.
Tur för mig då, för jag spenderar ju numer somrarna i min berså
samt mitt bland mina växter.

Ooooch ett växthus är ju precis vad jag önskat mig!
Namnsdagspresent till mig, enligt mamma :)

Tog cirkus en timma att plocka in huset i bil och spänna fast på kärra.
Fick mycket god assistans av den numer före detta ägaren, tack och bock!
Vete sjutton hur lång tid det hade tagit annars.
Sniglade oss hem på vägen i cirkus femtio kilometer i timmen.
Kikade helatiden bak på mitt nya växthus där jag i sommar skall
åstadkomma storverk!

Någon timma till tog det att fixa in alla glasfönster i stugan
samt att få in ställningen under tak.
Här står stommen numera och väntar på mig.


Blir att fundera över hur jag skall bygga ihop grunden nu.
Gjuta eller använda trä?!
Samt vars det lilla huset skall placeras, tål att tänkas på.

Nu har jag väl typs fått träning nog för denna vecka?
Eh, nej för i morgon kommer Assar på sleepover och då ska vi leka i
snön och gå massa långprommisar.
Sen är det typs trädgårdsmässan nästa!

Puss&kram&hejskipejskdå!

2 kommentarer:

  1. Men grattis !!! Ditt liv kommer nu mer att delas opp i 2 delar. Före och efter växthuset :) Ett sånt där enkelt växthus behöver ingen riktig grund. Det räcker med att du häller ut lite grus som det ska stå på. Sen kan du förankra det med att slå ner några järnpinnar i marken. Ungefär som när man slår ner tältpinnar. Jag kan också tipsa om att odla i hinkar istället för att gräva ner plantorna. Jag har gått över till det. Det är mycket enklare att sköta då ,Du slipper en massa grävning+ att du kan börja odla tidigare. Det ska nämligen vara minst 12 grader i jorden innan man gräver ner plantorna. Du ställer hinkarna på frigolitskivor ,i början av säsongen,så slipper plantorna bli kalla om fötterna. Stort Lycka till .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen :D Ja, och det kommer sannerligen att bli en fantastisk odlings-vår och sommar för mig nu!
      Den förra ägaren hade haft järnpinnar nedslagna i marken, kanske ska köra på det ändå.. Fatta vad bra mina chilis kommer trivas i sommar alltså!

      Radera