2014-10-08

Höstens intåg



Då det nu börjat bli allt för kallt för mina små plantor att vistas utomhus har frukter
plockats av både ute på landet hos mamma och pappa samt från min lilla plätt i stan. 
I stan mognar mina tomater i ljus, på ett fat i mitt kök medan de ute hos mamma
mognar i mörker i en skål i ett skåp. 

I våras fick jag en planta djungelgurka av Assars matte; den eminenta odlaren Christin. 
Denna skall det nu sparas frön ifrån då jag önskar att även ha en sådan planta nästkommande sommar.

 

Denna vecka startades med två dagar ute på landet. 
Grävde upp diverse knölar; jordärtskockor och potatis.
Trodde knappt att jag skulle bli med några potäter då 
jag inte lagt speciellt många minuter på
 dess plantering och omvårdnad. 
Blev väldigt tillfreds då jag grävde upp potät efter potät  
och slutligen hade cirka två kilo röda och gula knölar.

Jordärtskockssoppa lär det bli framöver. 
Vill man bara odla en grönsak med minsta lilla insats; odla jordärtskocka!
Sätter du jordärtskockor ett år har du jordärtskockor för resten av livet.
De sprider sig och kommer att växa år efter år 
utan att du behöver göra någonting annat
än att gräva upp den då du vill mumsa på skockor, 
samt att eventuellt vattna en liten skvätt vid
en oerhört torr och regnfri sommar (vilket vi ju oftast skonas från här i norr). 

 

Ta hand om er där ute i höstmörkret! / Idis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar