2013-10-18

Första snön?!

I morse när jag steg upp var det vitt utanför fönstret. Artonde oktober och snö, hur kan det komma sig? Nåja, vädret är inget vi kan styra över.
Tog således en tur hem till mormor för att gräva upp lite matnyttigheter och för att se hur min lilla grönsakslandsplätt mådde såhär i snötider. Till min stora glädje har nu grönkålen tagit sig ordentligt, så jag plockade en full påse som skall inmundigas under helgen och den kommande vecka.
Utöver grönkål tog jag upp några purjolökar och palsternackor från mitt lilla grönsaksland. Grävde också lite bland mormors morötter, så nu blir det troligtvis även morotssoppa till veckan!

 Mitt olivträd som i söndags flyttade hem till mormor, då hon har flera olika kallrum att förvara sina växter i, såg ut att trivas mycket bra i sitt nya, tillfälliga, hem. Skönt det! Troligtvis ska mitt citrusträd få flytta dit också, här hos mig är det både trångt och svårt att skapa kallperioder.

I veckan skördade jag, vad jag vill kalla för, en oroboro chili.
(Oroboro är en orm som biter sig själv i svansen. Min sambo har faktiskt en sådan tatuerad på ena armen.)
Skördar fortfarande dagligen några chilis, främst de små röda som syns i vänstra hörnet på bilderna, då jag har flera sådana plantor, vilka ger mycket frukt alla tre.

Just nu funderar jag kring växtbelysning inför vintern samt gödning. Har hört att bananer är bra fertilizers, kanske tål att testas på. Till helgen skall jag hursom åka ut till landet igen och styra upp ett litet lager med nässelvatten för det är sannerligen nyttigheter för ens små växt vänner, och endast det bästa är faktiskt gott nog till dem man tycker om!

So long and plant/garden/gerillaodla (osv) on!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar