2013-10-19

Söndagar i solen, lördag till trots!

Har denna höst lagt till som vana att ofta spendera mina söndagar, ibland lördagar eller tisdagskvällar ochsåvidare, ute på landet. Jag har som tidigare bekräftat någon typ av sommarstuga ute på mamma och pappas tomt, med en tillhörande (numera) berså som jag så ofta som möjligt vill arbeta i.
Har plantor både inne i sommarstugan, vilket nu börjar bli för kallt för många av de små liven, och inne i mitt gamla rum i deras hus. Då detta rum har fönster i söderläge så får jag nog halvt om halvt erkänna att flera plantor tillochmed trivs bättre där än hemma hos mig och mina trettiosex kvadrat. Jag har således fönster i öster, det vill säga MORGONSOL!

I söndags förra veckan spenderade jag dagen med att räfsa löv, styra lövhögar till alla önskade igelkottar som jag önskar skall flytta in i min trädgård.
Under räfsandet lyfte jag på en plåthink som jag planterat i, och fann till min häpnad en fantastiskt söt liten ödla som hade gått i vinterdvala därunder!!!!! Blev superglad och hoppas på att få se hen igen i vår! På eftermiddagen blev det en tur till skogen för att leta svamp, och till vår lycka blev det en mycket god vegansk kantarellsoppa till kvällsmat! Bara att byta ut grädde mot havrebaserad grädde så blir det soppa a la veganstyle! ;)
Här kommer ett axplock av bilder ifrån min dag i den fantastiska höstsolen!
Före och efter bild



Idag har jag varit på seconhand tur och köpt mig lite nya krukor samt lampskärmar. Behöver styra upp dethär med belysning på plantorna då verkligen ser ut som höst inne på mitt lägenhetsgolv; plantorna fäller löv och blommor så jag skulle behöva dammsuga dagligen.
Ikväll är jag bortbjuden på middag, vegansk tacopaj ska det bli! Mitt egna påhittade recept. Fick hinta om vad som skulle lagas då middagsbjudaren ännu inte har stenkoll på veganmatlagning.
Ska ta med mig röda små chilis att krydda det hela med och en stor gul chiliplanta som present till min nyfunna vän.
Min sambo håller också på med efterrätt till kvällen; ÄPPELPAJ!
Jisses om vi har äpplen alltså. Mamma och pappas ena träd har givit mer frukt än någonsin. Dock var deras åkerö träd inte lika fertilt i år, lite synd då åkerö är en så fantastiskt god sort.

Ha det fint och pyssla om växtligheten runtomkring er, I know I will!


2 kommentarer:

  1. Åh vad avundsjuk jag blir på svampen. Jag hittar ingen svamp i år :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det har varit himla dålig svamphöst i år faktiskt. Har dock hittat till soppa några gånger och blev även en kantarellrisotto i mitten av juli!

      Radera