2013-10-17

Regn och rusk, oktober i all sin prakt vilket jag tycker bäddar för en sommarsummering!

Idag verkar det vara ett riktigt busväder utanför. I all ärlighet skall jag få lov att erkänna att jag inte ens vågat mig utanför dörren ännu. Har istället spenderat denna dag inomhus och torsdagsstädat, pysslat om växterna och försökt djupdyka ned i mina biologistudier. Det går väl sisådär med det sistnämnda. Får för mig att plocka av chilis, bleka håret och skriva här istället för att studera. Dock ska jag ta mig en kväll på biblioteket, så förhoppningsvis är jag lite mer naturvetenskapligt bildad ikväll när jag går och lägger mig än vad jag var då jag steg upp idag. 

Att hösten nu kommit ifatt oss rejält får mig att bildligt vilja summera lite utav min vår och sommar.
Enjoy! 
Upptäckte min gammelmormors sparris i ett buskage ute på mamma och
pappas tomt i våras. Mumsade på sparris fram till midsommar, LYX!!

 I maj spenderades en mycket kall och blåsig helg på Gullholmen/Härmanö,
västkusten!
 Tillskott i familjen. Min bror och hans flickvän fick en dotter den 20 mars i år, hon är 
bland det vackraste jag sett och jag är väldigt stolt över att ha blivit faster :)
 Semestrade hos våra vänner i Dalarna, Nusnäs! Sova några nätter i detta supermysiga härbre!
 Fantastisk sjöutsikt ifrån trädgården, underbara Siljan i alla sin prakt!
 Häng nere på bryggan!

 Hunden Loka, som har en liten skvätt DINGO i sig!
 Bad och vindsurfing i Siljan!


 Vi åkte över till "den där jävla Sollerön", för att citera en av våra vänners mor.
 När vi rustat för hemfärd ville Loka följa med.
 Jag har slitit med både hand- och elsåg ute i min berså vid vad jag skulle vilja kalla för min 
sommarstuga. Har grävt, planterat och organiserat mest hela sommaren. Men fint börjar det allt bli. Skall återkomma med bilder och historier om detta mer här i bloggen nu under hösten :)

 I somras fick vi plötsligt finbesök av en helt okänd katt. Fantastiskt ståtlig varelse och totalt orädd. Han spatserade helt oberörd in i mamma och pappas hus och försökte sedan förföra vår katt Willma. Vilket han dock inte hade mycket för, hon var totalt ointresserad och verkade på sitt kattspråk be slyngeln dra. Konstigt nog kunde jag både klappa och hålla denna ståtliga hankatt utan att känna av min annars mycket besvärande allergi.

 Min kusin har fantastiskt fina och tama kaniner. Här hänger jag med Sixten, som dessvärre gick bort nu i början av hösten, vila i frid lille vän <3
 Det kom en igelkott i år igen! Matade hen med potatis och ställde ut vatten och fat lite överallt.
Har nu i förra helgen gjort flera lövhögar som jag hoppas att lillkotten skall spendera vintern i, så vi kan ses igen till våren.
Mycket fika har inmundigats i min berså denna sommar.
Här ser ni en fantastisk vegansk hallonpaj. MUMMA!
 Fann ett märkligt märke i trädgården, eller ja fann och fann.. 
Detta var i alla fall vad jag sa till min sambo i hopp om att inspirera honom i sitt skrivande.
 Willma hittade en ny entré till mamma och pappas kök.
 Min bästa vän som jag inte träffat lika mycket under sommaren som annars.
Är lyckligt lottad nog att vara hans dagmatte
 Under sensommaren har det blivit några turer till kilsbergstrakten.
Hittade ett mysigt ihåligt träd när jag besökte Garphyttans nationalpark.
 Mycket egenodlad mat har tillagats. Lägg märke till de lila morötterna, 
purple haze heter sorten. Odlade för första gången i mitt liv på friland. 
Fick en liten plätt hos mormor att bruka och där är det fortfarande aktivitet.
Grönkål, purjo och palsternacka får stå kvar fram tills snön och kanske tillochmed längre ändå.
 Första sommaren med Emilia i familjen,
allt blev så mycket bättre sedan hon kom till. 



Nuså, dags att tvätta ur hårfärg och bege sig ut på en joggingtur i regnrusket.
Lev väl, och: ODLA!
(I know I will. Blir faktiskt att pilla ned lite nya frön i jord redan i eftermiddag för min del!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar