2013-11-26

Imma och kyla; tjugosjätte november i all sin prakt

Idag kokar jag bönor så mina fönster immar igen.
Tre olika sorters bönor blir det idag.
Kidney-, soja- och stora vita bönor, tror även att dessa kallas elefantbönor,
mycket festligt namn om ni frågar mig.
Vad ska jag då göra med alla dessa bönor, undrar ni kanske?
Ett enkelt svar torde vara; äta!
Men ja, jag brukar koka upp några paket cirka en gång i månaden för att sedan frysa in och ta fram vid behov. Inga bönor på burk för min del alltså.

Hur inmundigar jag då dessa läckerheter?
I grytor, i sallader, i bönbiffar, mixade till hummus eller annan bönröra.
Igår gjorde jag exempelvis en fabulös bönröra/dipp med chili, mungobönor samt gröna ärtor. Lite olja, salt, peppar och gärna lite tahini i så blir det en fantastisk smet som du kan använda både som spread på mackor eller till bakad potatis eller till den middag som jag gjorde igår; rotsaker i ugn, mumsi mums!


Bönorna ska ligga i blöt i omkring tolv timmar. Sen koka i en timma.
Ja, lite jobb men dessa innehåller mer näring och man behöver ju inte stå och vakta dem i en timma. Själv brukar jag passa på att plugga, städa, gå en promenad, plantera om växter eller som nu blogga medan bönorna kokar.

Igår var det Håkan kväll. Vi ses varje måndag, lagar/äter mat tillsammans, slår oss ned i vår eller hans soffa och kollar på freaks and geeks samt downton abbey. Tidigare har vi sett carnivale, queer as folk samt true blood och game of thrones som vi fortfarande ser ihop då det är säsong.
Ibland om vi orkar så blir det ett parti passande spel också, men oftast är det mest bara fokus på serier och alltid, alltid blir det lite filmsnack.
Igår lagade jag alltså till rotsaker/grönsaker i ugn; palsternacka, potatis, jordärtskockor,
morötter samt paprika.
Till detta gjorde en sallad av lök och gurka, med oliver vid sidan om
då Håkis inte gillar oliver, BUT I LOVE EM!
Två såser blev det till detta, dels den jag nämnde här innan samt en gott i maten havregräddesås med hackad lök, salt, peppar och solrosfrön.


Imorgon ska jag åka tåg nästan hela dagen.
Nej, bara nästan. Cirkus tolv är jag återigen i Malmö.
Jo, jag älskar Malmö såååå nu vet ni det.
Ska ta mig tid att packa inför långhelgen där typs nu.

Puss&kram&hejs&sånt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar