2013-12-10

Chilifrön på posten, pling!

Woooho!
Nya fröer kom i kuvert på lådan idag.
Dessa spännande små bäbisar skall få växa till sig i mina fönster i vår;
Lousiana hot,  
Carolina reaper,  
Peruvian purple,
Purple bhut jolokia,  
Natal
och Foodorama schotch bonnet.



Har brutal planteringsabstinens såhär i snöiga december.
Skulle egentligen vilja pilla ned några fröer med ens, men frågan är ju om det är någon idé.
Too much lack of sun väntar framöver och jag har dessvärre inga superba lampor att ersätta solljuset med.

Mina storvuxna ett- och tvååriga chilis ser dock ut att må himla bra även om solen blinkar med sin frånvaro. Två stora gulchili plantor blommar samt ger frukt för tillfället faktiskt.
Solrosskotten som jag pillade ned i förra veckan har börjat komma upp nu.
Snart blir det att mumsa på nyttiga skott, amazing om ni frågar mig!

Snö och så vidare här över Närkeslätten föll i fredags.
Favoriten som är på besök idag, Assar alltså, är något överlycklig och har busat i cirka en timme in thas snow med sin chow chow vän.
Tänk vilken skillnad det blivit på naturen på endast en vecka. Sist Assar var här sprang vi runt i solskenet och kastade/jagade pinnar på fotbollsplanen här intill. Idag kastade jag snöbollar till Assar och han hoppade högt upp i luften för att fånga dem, slog nästintill volter och brottade ned sin vän Tulli i snön.
   



2 kommentarer:

  1. Ellerhur! Jag vill plantera dem nu med ens egentligen, men väntar nog tills mitten av januari ändå..

    SvaraRadera