2014-01-22

Paus i kemistudierna



Idag är det kemi på tapeten.
Förutom en biologilektion som jag snörvlat mig igenom har denna dags fokus lagts på
ämnet som jag aldrig trodde att jag skulle grotta ned mig i.

Unnade mig hursom en välförtjänt paus med omskolning och nysådd.


Både en obskyr pumpa-sort, som av någon anledning hamnat i mitt kök,
och gårdagens urgröpta kiwi-frön myllades ned i krukor.



Peruvian purple frön som jag satte den 30de december och som vuxit upp
tills små ståtliga hjärtblad, fick nu lov att bli omplanterade.
Jag tror de blev rätt så glada faktiskt, de kära små liven!


Häromkvällen upptäckte jag att det kommit två små röda chili-frukter i mitt ena fönster. 
Denna chili, som jag plockat på mig ett frukt-ex av i något av alla växthus jag besökt ,
har jag dessvärre inte lyckats artbestämma. 
Men den är väldans stark och god, och det räcker egentligen för mig!

Preppade min förkylning genom att laga mat med både hackad ingefära och en tappad burk piri piri
i, denna afton. Fick lite panik när jag typs tappade ut fem matskedar piripiri-frön rakt ned i stekpannan och härligheten. Fick fylla på med mer kokosmjölk så att det skulle bli något så när uthärdligt att inmundiga. Gottigottigott blev det faktiskt tillslut.
"Så starkt man kan uthärda, men på rätt sida av skalan" som Alexander uttryckte det.
Nåja, lite starkare skulle det kunna vara; om jag ska vara ärlig! 
Fast mina smaklökar kanske är bedövade och inte så mycket att lita på såhär mitt i förkylningen.

Anyway. Nu tar jag mig en timme i badkaret.
Läser på om kiwi-odling
och pausar lite till i kemi-förkovrandet. 

See you soon again, I'll hope!

Puss&kram&hejskipejski!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar