2014-02-25

Calamondinexperiment



Idag var det ändå fett med fint väder!
Som aldrig förr längtar jag ju, i enlighet med tidigare inlägg, efter vår,
och nog fick jag mig en finig vårdag idag trotts allt.
Har spenderat flera timmar ute i solen med min vän Assar som är på besök.
Nyligen var vi ute och lekte med Tulli och det var mig enna blöta hundar som jag
och Tullis husse fick med oss hem efter att det var färdig busat.

Hursom, tänkte tala en smula om mitt calamondinträd.
Fick detta träd av Alexander i julklapp förra julen.
Då blommade det som satiken och i några månader sköt det ut frukt efter frukt.
Nu har lillen varit i vila i typs sex-åtta månader och i dagsläget är det en hel del
omogen frukt på dess grenar.
Tror dessvärre inte att hen mår optimalt, för då skulle trädstackarn blomma något mer.
Citrusväxter mår ju himla fint av en kall-period vilket jag inte lyckats unna denna.
Däremot har jag skämt bort olivträdet med en sådan period då
detta träd står i ett kallt rum (ca 10 grader) hemma hos mormor,
vilket i och för sig är en helt annan historia.


När Tora fyllde typ tjugosex fick hon ett Calmondinträd av mig och några vänner.
Vilket levde i några och gav massvis med frukt.
Dessvärre dog hennes planta för typs ett år sedan
och således har jag börjat experimentera med
sticklingar från mitt träd. Vi pallar ju int vänta på att en ny kärna
ska gro och bli till ett nytt träd,
det tar ju lix cirkus tio år.

Okej, vi pallar nog (eftersom jag ju odlar massa andra citrusplantor från frö
osv), men är kanske lite skojsigare om jag får sticklingarna att gro.


Blev helt galet gul färg på vattnet som två av mina sticklingar huserar i.
Har även satt ned sticklingar direkt i jord, tilloch med citrusjord!
Tänker ta mig tusan testa alla möjliga sätt för att få dessa att trivas.
Min bästaste Tora ska ha ett nytt träd, så äre bara!

Assar tyckte att mina sticklingar var mindre intressanta men jag tror att han också
blir glad om jag lyckas styra ett nytt träd till Tora!


Keeejs, då vare tisdag igen!
Detta innebär att jag kommer spendera kvällen på mitt extrajobb.
Egentligen vill jag inte göra något annat är pilla med växterna och läsa om
fotosyntesen, but hey; you can't get everything in life, can you?! 

I helgen ska vi ha Assar på sleepover.
Kickass-bra tycker jag att det är!
Saknar Asse som en tok varje dag vi inte ses,
så varje extra minut med min favoritpojke är sannerligen guld!
Btw så ska Tora ha litet kalas till helgen, detta lär ju innebära; finisklänning för Ida
samt att jag måst hitta en grym present.
Sorry Tora men trädet kommer inte vara "färdigt" tills fredag..
Plz tell me what you wish for!

Puss&kram&hejskipejski&ha-en-grymt-vårig-eftermiddag/kväll <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar