2014-02-27

Cherimoya, piri piri och ett fat med paprikaplantor



Tillväxten här hemma verkar ha kickat igång litt mer nu.
Exempelvis såg jag nyss att bolivian rainbow vågat sig upp sina torvbriketter.

Igår blev det en gnutta omplantering således.
Eller snarare, jag spenderade typs hela kvällen med att
omskola småttingar, pyssla om vår långlivade orkidé
(tror den är typs fyra år till sommaren!)
och se över chiliplantor.
När det börjar sticka ut rötter genom torvbriketterna
så tycker jag det känns som
att det är läge att ge småplantorna större hem.

Här ovan ser ni en
(vad jag är ganska säker på är,
men ändå litt osäker då jag glömt att märka)
orange-paprika-bäbis-planta.

Här under har vi en piri piri vars rötter vuxit ut ur briketten.


Satte två Cherimoya för ett litet tag sedan, och dessa båda hade skjutit ut starka rötter
undertill i sina briketter. Ovan jord syntes knappt något ännu.

Här kan ni se bild på min Cherimoyaplanta
som är cirkus tre-fyra månader gammal.


Ett helt stort fat med paprikaplantor!
Förra hösten gjorde jag min typ egna gulasch på egenodlade
paprikor och massa annat gottigt.
Lätt att jag ska göra det både i sommar och höst igen!
Har några övervintrade paprikaplantor ute på landet hos m&p
och håller sannerligen tummarna
för tidig paprikaskörd även detta år!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar