2014-02-10

Piri piri, övrigt chili-nörderi och så som alltid; en gnutta chili i ögonen



Kunde inte låta bli att införskaffa en påse Piri piri, igår när jag och Tora var på en mindre
tur med bil-lagning-a&a-shopping-och-plantagen-besök.
Sprätte upp en frukt framåt kvällen och pillade ned frön i några torvbriketter.



Tänkte som alltid; nu ska jag tvätta händerna noga och int pilla mig i ögonen
på flera timmar. Men ja, som alltid blir det litt små-jobbigt när jag framåt
läggdags måste pilla ur linserna ur mina smått defekta ögon.

Mitt gull; Alexander, skrev en liten odlings-lapp till mig.
Tack finis-Alex :)


Blev en hel del omskolat igår.
Fyra olika chilisorter; Natal, Carolina reaper, Purple bhut jolokia och Lousiana hot.
Natal hade tagit sig lite mindre bra, så fick bara möjligheten att plantera om ett
av fyra satta frön. De övriga får ligga och vila i jorden en liten stund till medan
jag håller alla tummar och tår för att de ska gro till sig.
Carolina reaper, Bhut jolokia och Lousiana hot hade däremot grott till sig
med råge, nästintill alla förutom ett jolokia och ett carolina reaper frö/plantor
blev omskolade igår.

Blev således ett mindre kaos av nya krukor och plant-bäbisar på köksbordet,
men det är i nuläget utrett och utplacerat på bättre platser i mitt resterande lägenhets-rums-hem.


Kunde inte sova igår och snöade "helt osökt" in på bolivian rainbow.
I år måst jag ha fröer till denna skönhet!
Skickade efter förra året, men de plantor som kom upp var medusa chili.
Väldigt vacker även denna planta, men suktar som sagt fortfarande efter en regnbåge.
Får se till att leta reda på några små fröer och ordna plats för dem här i växt-kaoset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar