2014-03-31

Löksådd



Igår spenderade jag och mormor en dag på Örebros trädgårdsmässa,
dessvärre var den något mindre än föregående år och inte
ett enda frö så långt ögat kunde nå, bara massvis med plantor.
Dessvärre stor övervikt av blommor och väldigt skralt med
växtplantor. Hursom lyckades jag knipa till mig två av mina favorit örter.
Oreganon och timjan!
Avnjöts i gårdagens middag, självfallet. Fantastiska kryddor.
Tänker svamla litt mer om trädgårdsmässan i kommande inlägg, så håll utkik ;)

Förra veckan på mässan i Älvsjö införskaffades två olika löksorter.
Mormor tyckte att jag skulle förså dem med ens,
och när det kommer till odling så vet mormor alltid bäst!
Så igår efter mässan satte jag dem.
Förvisso är platsbristen i mitt hem brutal för tillfället.
Skickade med mormor tre plantor hem i alla fall; paprika och piri piri.


Lite gamla platslådor som jag pickade hål i fylldes med jord och fröer.
Är mäkta spänd på den vinterhärdiga salladslöken!
Till veckan ska jag förhoppningsvis ta mig hem till mormor och låna
jordfräsen för att fortsätta med förberedelserna för mitt trädgårdsland.


Hur allt skall hinnas med nu när jag börjar jobba igen samt har en hel del i skolan,
kemin är fantastiskt krånglig, kan förvisso te sig som ett mysterium.
All ledig tid kommer läggas på odlingen, för allvarligt talat;
det finns inget skojigare än att odla, skapa och se det växa!


Nu ska jag ta off på utbildning med jobbet.
Puss&kram&hejsk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar