2014-04-01

Din trädgård 2014

Örebros trädgårdsmässa; Din trädgård besöktes även i år.
Mormor ringde mig på fredagskvällen och frågade om jag
var sugen på att gå på mässan med henne, det var jag såklart!
Då jag hade bokmässan inplanerad på lördagen blev det tid för trädgårsmässan
på söndagen, mycket mässor nu.

 

Trädgårdsmässan i Örebro var i år dessvärre ingen större sensation.
Inte en fröpåse så långt ögat kunde nå och väldigt skralt med ätbara
växter. 

Men några guldkorn hittade jag ändå på mässan.
Exempelvis Örebro stadsodling som nu äntligen verkat kickat igång, 
inspirerande föredrag om boken tolv rum och kök
samt fantastiska kreationer från floristutbildarna i Västerås, att vila ögonen på.

Något konstigt verkar ha skett i mitt inre då jag helt plötsligt verkar dras 
till färgstarka blommor så som tulpaner och rosor.
Vad sjutton är det som har hänt med mig?
Ingen odling om det inte genererar mat brukar ju vara mitt motto.

 

Allvarligt talat, jag vill också ha en sånhär klänning!
Väldigt Josephine Baker:isch tyckte min kära sambo att den var.


Så himla gulligt med fjärilsholkar!
Har faktiskt redan i år träffat på flera fjärilar ute vid stugan.


Införskaffade timjan och oregano, superbra köp; är en mycket nöjd tjej!
Dessa är två av mina absoluta favorit örter.
Om jag skulle planera om mitt odlande i lägenheten skulle jag satsa på örter
som numer ett, sen kanske en eller två chilis.
Men sen kommer verkligheten ifatt mig och jag inser att jag, troligtvis,
för alltid kommer vara en såndär som har allt för svårt att begränsa sig
och som vill odla nytt och prova sig fram med dittan och dattan.
Plus att jag ju faktiskt är oerhört kär i chili-odling.


Då jag slog mig ned i publikhavet för att kolla in en liten tanta
som var fantastisk i att odla sin trädgård, dock med allt för lite ätbart enligt min smak,
kom konferenciern för mässan fram till mig med en bukett och sa att jag ju såg fantastisk ut
i min blommiga klänning.

Mitt enkronas-fynd från tradera klär mig alltså perfekt,
och buketten satt som handen
i handsken därtill.


Har ni sett årets pelargon btw; Katy 13.

Ganska så finig.
Personligen gillar jag mer de röda pelargonerna dock.
Men jag är himla kass på pelargoner.
Fick en på mässan förra året, men hen dog.
I och för sig är det ju konkurrens om utrymme, sol och uppmärksamhet i mitt hem.
Förhoppningsvis blir jag bättre på pelargoner i framtiden. 


Lilla mormor frågade om expertråd för sin
riddarsporre som blivit angripen av
elaka skadeinsekter.


Ser ni hur konstig jag blivit!?!
Massa blommor och färg på mitt soffbord.
Vad är detta egentligen!?
Nåja, har hört att man kan äta penséer i alla fall!
Köpte en lila pensé för det är min sambos favo färg, och jag gillar min sambo
himla mycket.  Puss&kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar