2014-04-01

Paella

Paella är en såndär superenkel, snabbt fixad och göttig rätt.
Jädrarns vad jag älskar en fin paella, och en vegansk sådan såklart
(vegan-mat är vad jag kallar RIKTIG mat)
Så om du har lite kokt ris över, varför inte göra en paella undrar jag?!

Jag fullkomligt älskar ärtor och majs, varpå jag oftast brukar ha det i mina paellor.

 

Hur gjorde jag då denna?!

För att göra precis som jag så behöver du;

2 morötter
1 gul lök
1-2 dl gröna ärtor 
1 burk majs
1 paprika
1-2 chilifrukter
1/2 dl solrosfrön
Kokt ris, typs 3 dl
Gurkmeja (ger den gula färgen. Vill man lyxa, kör på saffran!!)
Timjan
Dragon
Salt och peppar
Olja

Häll olja i en wokpanna (blir oftast lite för trångt i en vanlig stekis). Hacka lök och morötter. Släng i dem i pannan. Hacka chili. Häll i chili och solrosfrön. Stek i typs fem minuter, i med riset, ärtor, majs samt kryddor. Stek i ytterligare 5-10 minuter. Eventuellt kan man hälla på lite kinesisk soya. Tycker det blir himla göttigt då.

Går ju att variera paella litt hur man vills. 
I somras när vi besökte våra vänner i dalarna hade vi i hela majskolvar i paellan samt massa champinjoner. Fy bubblans vad mumma det var. Detta stektes också utomhus över stora grillar
intill deras båthus som fungerar som festlokal. 
Eh ja, det var fint på väldigt många sätt och vis. 

Ät veganskt och lev väl! Pusshej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar