2014-03-26

Sånt som händer på gärdet



Så efter en heldag på trädgårdsmässan unnade jag mig förstås en söndag på landet.
Lyfte på ett halmtäcke som fått skydda jorden i en kruka över vintern,
och ser man på; lite oregano hade kikat fram.

Röjde här och vars ute på gärdet, där jag i år lagt mitt fokus.
De senaste två somrarna har jag främst fixat i bersån,
men nu är jag redo för grönsaksland och växthus ute på gärdet som stått
obrukat sedan min morfar slutade odla spannmål här för typs fem (???) år sedan.



Det blev en liten hög med bös..
Och fler lär det ju bli.


Efter en heldag med trädgårdsbestyr kom jag hem till min lilla lägenhet
och insåg att butter-nut squashen kommit igång ordentligt.
Läste dess värre i en av mina böcker igår att korsförädling är extremt vanligt
och att det inte är någon idé att ta fröer från pumpor och squash.
Goddammit! Aja, vi får se hur det går..
Som ny odlare måste man väl göra massa klassiska fails innan man lär sig.
Lite det som Elin Unnes bok handlar om tror jag.
Ska sätta tänderna, eller snarare ögonen,
i den så snart jag avverkat ekologisk odlings-boken som jag
tipsade om häromveckan.


Ganska fina små squash-bäbisar, visst?


Idag yr snön utanför mitt fönster igen.
Jag är måttligt road av detta...
Inte nog med att det inte är sol, det snöar som sjutton också; var min första reaktion
efter uppstigning ur min varma bädd tidigare denna morgon.
Cykelturen bort till skolan om cirkus en timme lockar inte.

Aja, våren kommer när den kommer.
PUSS!

2 kommentarer:

  1. Vilka fina plantbäbisar du har!
    Men, hur menar de med att det inte är någon idé med att ta fröer från butternutsquashen? Kommer det inte att bli en sådan av de fröer du planterat?

    SvaraRadera
  2. Stod i boken jag läser nu; " det är ingen idé att spara frön eftersom korspollinering är mycket vanlig." Detta gäller då pumpa och squash. Det innebär väl typ att det är osäkert vad det blir för nya plantor eftersom arvsanlagen förändras i dem då de korspollineras.. Men jag testar i alla fall. Jaaa, visst är det himla söta :)

    SvaraRadera