2014-03-17

Pepino



Måste bara visa detta gulle.
Jag dumpster-divade en pepinofrukt i typs början av januari. 
Pillade ur fröerna, den var inte så god att smarra dessvärre. 
Antingen var den to old eller så är det inte min typ av frukt.. 
Glömde bort fröerna som fick ligga på ett fat och torka samman i typs två månader.
Upptäckte mitt fat för några veckor sedan och insåg att jag ville prova att plantera dessa.

Vad är en pepino kanske ni undrar. 
Själv hade jag ingen aning tills för fem minuter sedan då jag googlade på
exotiska frukter och artbestämde denna frukt som jag plantat. 
En pepino tillhör potatis- och tomatsläktet och kommer från Sydamerika.
Kanske har Knut ätit denna på sina resor där borta på typs andra sidan klotet...
Got to ask her.

 

Har ju förstås ingen aning om ifall denna frukt är rotäkta,
men jag tänker att det brukar funka med chilisarna så kanske, kanske att
det en vacker dag visar sig att alla märkliga exotiska plantor som jag frö-sått
växer upp och blommar som sjutton.
Hursom så blir de finfina små plantor, och i pepinons fall
supergulliga enna i hjärtblads-stadiet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar