2014-04-22

På G i bersån

Hej bloggen!
Såhär i vårtider blir det lätt att jag missunnar mitt skrivande här, kan jag känna.
Som much to do, so little time to spend.
Lördag, söndag och gårdagen måndag spenderades ute i min berså.
Livet där ute har sannerligen vaknat till liv.
Pippifåglar som kidivittade, citronfjärilar, humlor och bin vars
jag än styrde mina steg.

Försöker förbereda marken för sådd, och ja jag är allt för sent ute.
Borde börjat i höstas, men då visste jag inte att jag skulle spendera ännu
en år med att slita i denna trädgård.
För ett år sedan var nämligen flytt till hösten en stor möjlighet
då min kära söker jobb landet runt
och jag som för tillfället läser på komvux kan följa med typs vars som och
studera. Hursom, i helgen fick jag hjälp av pappi att plöja jorden samt att gräva en
grop till grund för växthuset.




Önskar att jag hade hunnit längre med mina förberedelse i trädgården denna helg,
men min brorsdotter var ute i trädgården med oss stor del av tiden.
Sannerligen prioriterar jag kvalitetstid med henne när jag har chans
att busa med na, då hon är ett utav de mest magnifikaste skapelser jag mött.

Tidigare var det inte en gräsmatta i min berså,
jag gick med en lie för att slå mig fram för cirkus två år sedan, men nu börjar
det sannerligen ordna upp sig med den saken.


Gräsmattan i bersån består till stor del av mossa, vårlök och olika små
blommor vilket faller mig perfekt i smaken.
Försöker kasta ut frön och lökar samt plantera ned plantor här och vars
helatiden då jag sannerligen gillar när det är lite halvt vildvuxet.


Fantastiskt att komma hem till lilla lägenheten efter tre dagar på landet också.
Växterna hade vuxit en hel del på bara tre dagar.
Chilis hade mognat och frukter växt.
Pumpors hjärtblad hade skjutit upp ur torvbriketter
och alla skrek de små liven efter bevattning.
Så det första jag gjorde då jag äntrade mitt hem efter kvällspasset på jobbet igår,
var att gå loss med vattningen. 

Solen förgyller även denna dag med sin närvaro,
jag och mina växter är mycket tacksamma.
Och om sanningen skall fram längtar jag redan ut till min berså igen.

Puss&kram&hejskipejsk! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar